کارگاه مبل سازی برای اشتغال زایی و کارافرینی. در ایران بیش از ۵۰ هزار کارگاه کوچک و بزرگ تولیدی مبل فعال هستند. در ایران بخش عمده تولید مبلمان بر عهده واحدهای صنفی است و واحد های صنعتی کمتر در این بخش حضور دارند. تهران را میتوان به عنوان قطب اصلی در صنعت مبلمان دانست، البته امروزه شاهد رشد صنعت مبلمان در شهرهایی دیگر نظیر اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و …. نیز هستیم. این کارگاه ها فرصت اشتغال رابرای ۱۱۷ هزار نفر از هموطنانمان فراهم کرده اند.

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه مبل سازی

راه‌اندازی یک کارگاه متوسط و مناسب مبل‌سازی بدون شک نیاز به ملزومات فراوانی دارد که برای تأمین آن سرمایه اولیه را می‌طلبد. در نگاه اول به نظر می‌رسدکارگاه مبل سازی پرهزینه نیست؛ و با توجه به میزان سرمایه اولیه می‌توان در کوتاه‌مدت شاهد بازگشت سرمایه بود؛ اما با توجه به پر ریسک بودن این کسب‌وکار باید بررسی‌ها و تحلیل‌های اولیه به‌صورت مناسب انجام شود. برای شروع کار تولیدی حداقل به ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز می باشد .درآمد این کار حدود ۱۵ میلیون تومان می باشد که در صورت داشتن روابط عمومی خوب و تخصص در زمینه ی فروش می توان این درآمد را افزایش داده و به حدود بیست میلیون تومان رساند .

 

فضای مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی مبل

یکی از این موارد مهم تهیه مکان برای کارگاه است. اصولا کارگاه مبل سازی در حاشیه شهرها و به‌ دور از هیاهوی شهری است. با توجه به این موضوع باید گفت که مشتریان به‌ صورت مستقیم نمی‌توانند محصولات تولید شده را مشاهده و برای خرید آن اقدام کنند. این در حالی است که یک کارگاه مبل‌سازی تنها وظیفه تولید را بر عهده دارد و نیاز نیست مشتریان به‌صورت مستقیم از کالاها بازدید کنند. در یک کارگاه محصول فقط تولید می‌شود پس برای بالا رفتن میزان سفارش‌ها باید محصولاتی که به نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های مبلمان ارسال می‌شود دارای وجه تمایز و مزیت رقابتی باشند. در این صورت است که کارگاه در مسیر موفقیت قدم برمی‌دارد. اگر تولید به شکل سنتی باشد زمین به مساحت ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر کافی است ولی در نظر داشته باشید، سنتی کار کردن عوارضی دارد که مهم‌ترین آن افت کیفیت و هدر رفتن مواد اولیه است.تولید انبوه را باید به شیوه مدرن و ماشینی دنبال کرد که حداقل به یک فضای ۱۰۰۰متری با انبار لازم دارد.

ابزار رویه کوبی

ابزار مربوز به رویه کوبی مبل شامل انواع اسفنج، انوع فوم سرد و گرم، کرک، الیاف، پنبه، سوزن و …

رویه کوب ها نیاز دارند تا پارچه را به وسیله‌ی چیزی که اتصال محکمی ایجاد می کند ببندند یا به وسیله‌ی چسب بچسبانند. در این جا دو گزینه چسب شیمیایی و منگنه وجود دارد که صاحبان کار می توانند از آن استفاده کنند.

اما استفاده از چسب خیلی مرسوم نمی باشد چرا که دارای دردسرهای زیادی است و هم چنین مزایای استفاده از منگنه را ندارد. منگنه و منگنه کوب در کارگاه مبل سازی، جزو ابزار پر استفاده در این حرفه به شمار می روند. بنا بر این رویه کوب ها معمولاً نیاز دارند تا یک منگنه کوب با کیفیت به همراه سوزن های منگنه‌ای با کیفیت بالا در اختیار داشته باشند تا بتوانند کار خود را به درستی و به نحو احسن انجام دهند. استفاده از منگنه راحتی های زیادی را برای رویه کوب ها ایجاد می کند. آن ها دیگر مجبور نیستند از ابزار دیگری همچون چکش و یا موادی همانند چسب استفاده کنند. به راحتی می توانند به وسیله‌ی یک منگنه کوب و خشاب سوزن منگنه های با کیفیت، پارچه های مبلی را به قسمتی که می خواهند بچسبانند و در سر جای مورد نظر خود قرار دهند.

انواع مواد اولیه تولید مبلمان :

چوب و اسکلت مبل : که جنس بیشتر آنها از چوب روسی ، ام دی اف و نئوپان است که توسط دستگاه های مخصوص تراش و منبت می شوند.

یراق آلات : موادی مثل چسب پستوله ، اسپری ، سوزن و منگنه مبلی و ..

فوم : یک حایل بین چوب و روکش است که به صورت پلی فوم و فوم های سرد و گرم در بازار موجود است. در قدیم این حائل ترکیبی از پنبه و ابر بوده است.

روکش مبل : روکش مبل که می تواند پارچه ، چرم و … باشد.

تامین و خرید مواد اولیه تولید مبلمان :

بزرگترین معضل صنعت مبل ایران که کارگاه مبل سازی دچار آن هستند و بارها از تریبون‌های گوناگون آن را مطرح نموده‌اند، گران بودن مواد اولیه تولید مبل است . به گونه‌ای که قیمت تمام شده مبل‌ها را تا حدی بالا می‌برد که امکان خرید مبل با کیفیت برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار به نظر می‌رسد. عده‌ای از تولیدکنندگان مبل بر این باورند که اگر دولت حمایت‌های هدفمند خود را به گونه‌ای تنظیم نماید تا مواد اولیه با قیمت کمتری به دست تولیدکننده برسد در نتیجه قیمت نهایی محصول نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت که در این میان هم مصرف‌کننده محصولی باکیفیت را با قیمتی اندک تهیه می‌نماید و هم تولیدکننده سود خود را می‌برد.

چم و خم تولید یک دست مبل

مبلمان از آن دسته صنایعی است که می‌توان به آن گفت هنر صنعتی یا حتی صنعتی هنری؛ کافی است فرصتی فراهم شود و به یکی از کارگاه‌های تولید مبلمان سری بزنیم.آن زمان است که به خلاقیت دست انسان در میان چوب و پارچه و تعداد کمی دستگاه پی‌می‌بریم مشابه کارگاه مبل ایران رفاه. این کارگاه ۳۰۰ مساحت متر دارد که در خیابان بسج اصفهان واقع شده است. کارگاه مبل سازی که با وجود تعداد کمی نیروی شاغل در فضایی صمیمی و البته ساکت، فعال استاین کارگاه به بخش‌های رنگ‌کاری، نجاری رویه‌کوبی و برش و خیاطی تقسیم می‌شود.اما دیدن کارگاه که کارگران خیاط و رویه‌کوب و برشکار حضور دارند نیز جلوه دیگری دارد. هرچند تعداد کارگران ۷ نفر است اما تلاش آنها برای تولید یک دست مبلمان راحتی در روز نیز جای تشکر دارد چراکه زحمت زیادی برای آن می‌کشند. از دوخت پارچه مبل گرفته تا رویه‌کوبی نجاری و خیاطی که هر کدام از بخش‌های جداگانه‌ای دارند.

 

تنوع مبلمان رمز موفقیت

از حال و هوای کارگران که می‌گذریم بخش‌های برش چوب و نجاری و رنگ‌آمیزی کارگاه مبل سازی جلوه‌ای هنری‌تر به آن داده بود. اما تا زمانی که در این صنعت از تولید حمایت نشود، خلق زیبایی و تنوع نیز در آن امکان‌پذیر نیست چراکه اصلی‌ترین لازمه تولید در صنعت مبلمان، تنوع در رنگ و طرح است تا مشتریان جذب شوند. این همه در حالی است که قیمت مواد اولیه همچون چوب، اسفنج و پارچه افزایش یافته و احتمال گرانی بیشتر هم در آن وجود دارد. این عامل باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید می‌شود. زمانی نیز که این اتفاق بیفتد دیگر امیدی به رقابت با کشورهای ایتالیا، مالزی و ترکیه نیست به ویژه اینکه این مشکل تمامی صنعتگران مبلمان در کارگاه مبل سازی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای تخمین سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاک ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

 

چه چیزی را می خواهید تولید کنید؟

برای تولید محصولات مختلف، تخصص های متفاوتی مورد نیاز است. در نظر بگیرید که برای تولید کت و شلوار مردانه نیازمند دستگاه های دوخت و اتو تخصصی هستند که برای تولید تی شرت تبلیغاتی به آن ها نیازی ندارید. تهیه پارچه مورد استفاده، تجهیزات و ملزومات مختلف، نهایتا سرمایه متفاوتی را طلب می کنند. پس انتخاب محصول و طراحی آن با سرمایه مورد نیاز شما ارتباط مستقیم دارد.

 

در شغل مبل سازی مصرف‌کنندگان نهایی را فراموش کنید

در قدم اول باید از این موضوع اطلاع داشته باشید که مشتری اصلی شما خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی نیستند بلکه فروشندگان و صاحبان مغازه و عرضه‌کنندگان محصولات چوبی هستند. همچنین باید از چگونگی فروش محصولات آگاهی داشته باشید تا بدانید با چه افرادی بهتر است همکاری کنید. اگر تا به حال تبلیغاتی را برای کار خود انجام نداده‌اید، هرچه سریع‌تر دست به کار شوید. تبلیغات کارگاه خود را فقط در محدوده کسب‌و‌کار خود انجام ندهید اگر هنوز مشتریان وفادار برای خود دست و پا نکرده‌اید، سعی کنید نسبت به کارگاه مبل سازیدیگر دستمزد کمتری دریافت کنید تا این فروشگاه‌ها برای‌شان به‌صرفه باشد که همکاری‌شان را با شما شروع کنند. به طور معمول افرادی که در این صنف مشغول فعالیت می‌شوند از تخصص‌های لازم بهره‌مند هستند و بابت زمانی که صرف تولید می‌کنند، دستمزد بالایی می‌گیرند، اما شما حتی در‌ صورت داشتن تخصص‌های لازم زمان را از دست ندهید و با صرف‌نظر کردن از قسمت کمی از سود خود مشتری‌های ثابتی را برای خود تعریف کنید. زمانی که دریافتید چه افرادی مشتری ثابت شما هستند، یک برنامه‌ریزی مشخص برای کارهای‌شان انجام دهید تا همیشه سر موقع کالای موردنظر را به آنها تحویل بدهید. در این میان باید حواس‌تان به مشتری‌های گذری هم باشد، چرا‌که ممکن است همین افراد روزی مشتری ثابت شما شوند.

 

در کارگاه مبل سازی خوش‌قول و منصف باشید

همه سفارش‌دهندگان زمان دقیقی را برای کالای خود می‌خواهند. از این رو باید توجه داشته باشید که زمان مشخصی را برای تحویل کالا تعیین کنید. اگر از زمانی که مشتری درخواست می‌کند دیرتر تحویل دهید باید بدانید که یکی از مشتری‌های شما از دست خواهد رفت. برخی سفارش‌دهندگان مبلغ بیشتری را پرداخت می‌کنند تا کالایشان را در زمانی که می‌خواهند تحویل بگیرند، به این دلیل که ممکن است به مصرف‌کننده نهایی قول داده باشند و نخواهند که نزد آنها بد قول شوند. برای در‌نظر گرفتن مبلغ دستمزد نیز عرف بازار را جویا شوید و برای مشتریان ثابت خود تخفیفی در نظر بگیرید.آنها هم حتما در زمان‌هایی مانند نوروز هوای‌تان را خواهند داشت. هیچ زمانی مبلغ بالاتر از بازار به مشتری نگویید، به این امید که با تخفیف به مبلغ اصلی برسید. این کار شما باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد. اگر قصد تخفیف ندارید به آرامی برای وی شرح دهید که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها نمی‌توانید پایین‌تر از مبلغ به آنها خدمات تحویل دهید.

 

در شغل مبل سازی طرح‌های متنوع ارائه بدهید

برخی سفارش‌دهندگان ممکن است طرح مشخصی را به شما سفارش دهند، اما اگر شما از یک طراح در کارگاه مبل سازی خود استفاده کنید می‌توانید یک پیشنهاد‌دهنده بزرگ در این زمینه باشید و بعد از مدتی کسب‌و‌کار جدیدی را برای خود رقم بزنید. وجود یک طراح می‌تواند کسب‌و‌کار شما را زیر و رو کند و سهم بازار شما را به یکباره افزایش دهد. ممکن است در چند ماه اول وجود یک طراح حس نشود، اما بعد از چند ماه فعالیت و همچنین مشاهده برخی طرح‌های آماده مبل و میز ناهارخوری نانتان در روغن می‌افتد.سعی ‌کنید حتما کارگاه خود را به ساخت یک وسیله خاص به‌صورت تخصصی معروف کنید. به‌عنوان مثال آنقدر سفارش میز نهارخوری یا مبلمان بگیرید تا در تولید این کالاها نامی به‌‌هم بزنید. در یک کارگاه شما به طور معمول به حداقل ۱۰ نفر نیاز دارید؛ ۷ نفر در بخش فنی و اجرایی، دو نفر در بخش بازاریابی و یک نفر در بخش طراحی. کارگاه خود را به چشم یک سازمان نگاه کنید و برای همه بخش‌های آن قانونی تعریف کنید. یکی از قوانین می‌تواند ساعت کاری باشد که کارکنان باید سر موقع به سرکار بیایند و در ساعت مشخصی محل کار را ترک کنند. استفاده از لوازم ایمنی در حین کار هم باید به‌عنوان یک قانون اجرا شود. حتما از بازاریابان حرفه‌ای هم استفاده کنید، چرا که آنها می‌توانند در کوتاه‌مدت کسب‌و‌کار شما را رونق ببخشند. زمانی که تعداد سفارشات ثابت زیاد شد می‌توانید کارگاه مبل سازی خود را گسترش دهید و کارکنان بیشتری را در اختیار داشته باشید.

 

در شغل مبل سازی خوش‌قول‌ها کم هستند

این روزها بیشتر فروشگاه‌ها به دنبال تولیدی‌هایی هستند که خوش‌قول باشند و محصولات ارزان ارائه بدهند. امروز تولیدی‌های زیادی وجود دارد، اما تعدادی از آنها کار را به‌صورت دلخواه مشتری انجام نمی‌دهند و ممکن است بعد از ساخت و تحویل آن با سلیقه مصرف‌کننده مغایرت داشته باشد و در نتیجه جنس چندین روز در فروشگاه خاک بخورد. اگر تولیدی‌ها بتوانند زمان را مدیریت کنند و همچنین محصولات خود را مطابق با سلیقه مشتری تولید کنند، می‌توانند بسیار موفق شوند. البته تولیدی‌های وقت‌شناس و حرفه‌ای وجود دارد، اما تعدادشان بسیار اندک است. بیشتر فعالان این صنف به‌صورت از سر باز کنی سفارشات را انجام می‌دهند و بعد از مدتی شاهد هستیم که تولیدی‌هاشان جمع می‌شود. به این دلیل که کسی دیگر به آنها سفارش کار نمی‌دهند و مجبور می‌شوند این شغل را ترک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *