ابزار دوخت کفش چرم از قیمت تا خرید، ابزار اولیه و حرفه ای برای ساخت کفش چرم دست دوز. همان طور که می دانید اولین ابزاری که برای ساخت احتیاج دارید چرم هست که از 3000 سال قبل از میلاد بین مردم بسیار رایج و محبوب بود، حال جالب است که بدانید اولین کفش چرم در سال 1790 اختراع شد. واقعیت جالب دیگری را می خواهید بدانید؟ اولین کفش چرم که برای پاهای چپ و راست اختصاص داده شده بود در سال 1818 اختراع شد. چرم از پوست حیوانات مختلفی درست می شود مثل گاو ،گوسفند ،روباه ،مار ،تمساح ،آهو ،شترمرغ و…. که پوست گاو ضخیم ترین نوع چرم است و بین انواع 1 اونس و 12 اونس متغیر است .سوالی که برای بیشتر مردم پیش می آید این است که طبیعی یا مصنوعی بودن چرم را چگونه تشخیص دهند؟ یا تفاوت طبیعی یا مصنوعی بودن چرم در چیست؟ ابزار دوخت به شما می گوید که مطمئنا تشخیص این دو از هم آسان نیست. اینکه چرم طبیعی زیبا، بادوام و دارای اصالت است، موضوعی جا افتاده است و از قدیم برای همگان واضح بوده که چرم طبیعی نسبت به مصنوعی ارزش وجایگاه بسیار بالاتری دارد. اگرچه نسبت به گذشته چرم مصنوعی صنعتی تغییرات بسیاری به خود دیده اما هنور تفاوت چشم گیری با طبیعی دارد. حال با ما همراه باشید که در ادامه راه های تشخیص این دو را باهم بررسی کنیم و بقیه ابزار دوخت کفش چرم مورد نیاز را به شما بگوییم.

 

نحوه تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

  • لمس کردن یکی از روش های تشخیص است که ابزار دوخت به شما خواهد گفت: معمولا چرم طبیعی احساس گرمی و نرمی را منتقل می کند ولی مصنوعی سختی و سردی را منتقل می کند. سپس با نوک انگشتان خود بررویش فشار دهید حال خواهید دید که در طبیعی کمی چروکیده شده ولی سریعا به حالت اول خود باز میگردد ولی در مصنوعی این اتفاق نمی افتد.
  • بو کردن هم روشی دیگر است که اغلب چرم طبیعی بویی متمایز دارد و تا حدی خوشایند، کمی شیرین و احساس زنده بودن می دهد ولی مصنوعی بوی ناخوشایند الیاف مصنوعی، پلاستیکی یا بوی شیمیایی می دهد.
  • مشاهده کردن سطح چرم، محصول مورد نظر را در دست بگیرید و خوب به آن نگاه کنید در چرم طبیعی باید سطحی دانه دانه با منافذ کوچک و خطوط مورب داشته باشد، بالعکس در مصنوعی سطحی کاملا صاف و بسیار براق دارد و از سطح دانه دانه و ظریف کاری خبری نیست.
  • حرارت دادن هم یکی از روش های رایج برای تشخیص این دو از هم است برای این منظور حرارت ناشی از فندک یا کبریت را به نزدیکی محصول خود ببرید، اگر جمع شد و به سرعت سوخت و بوی پلاستیک از آن بلند شد مصنوعی است ولی در طبیعی بعد از اعمال حرارت و سرد شدن به حالت اولیه خود باز می گردد.اما ابزار دوخت توصیه نمی کنید که در فروشگاه بر روی محصولات امتحان کنید.
  • رطوبت، یکی از ساده ترین راه های تشخیص در ابزار دوخت کفش چرم تست رطوبت است. کافیست چند قطره آب برروی سطح چرم بریزید، به نظر شما آب را دفع کرده یا جذب میکند؟ باید بگوییم که چرم طبیعی به خاطر منافذ کوچکی که دارد آب را جذب میکند ولی در مصنوعی چون سطحی صاف دارد آب را دفع می کند. قابل ذکر است که محصول اورجینال خود را در محیطی مرطوب قرار ندهید زیرا رطوبت باعث خراب شدن محصول شما می شود.
  • خم کردن هم یکی از راه های قضاوت در مورد اصل یا تقلبی بودن محصول است. کیف یا کفش خود را سعی کنید خم کنید اگر پس از رها کردن به حالت اولیه برگشت و هیچ چین و چروکی روی محصول نماند اصل و طبیعی است ولی اگر پس از خم کردن به حالت اولیه بازنکشت و روی سطح آن چین و چروک افتاد محصول شما فیک و مصنوعی است.
  • مقدار وزن، لازم به ذکر است چرم طبیعی سنگین و مصنوعی سبک است. چرم ساخته شده از پوست بز به طور قابل توجهی سبک تر از پوست گاو است ولی با این حال چرم مصنوعی از هر دوی این ها سبک تر است . میدانید که دو نوع چرم اصل داریم در نوع اول همانطور که ابتدا گفتیم سطحی دانه دانه و منافذ کوچک دارد و در دومین حالت به اصطلاح اصلاح شده می گویند که برای داشتن سطحی صاف ساییده شده است و چون ساییده شده و ضخامت آن کم شده وزن کم تری دارد.
چزم
چرم

 

معرفی موارد اولیه ساخت

همانطور که میدانید پا قلب دوم انسان است، پس بهتر است از این قلب دوم به خوبی مراقبت شود. چگونه از قلب دوم خود مراقبت کنیم؟ جواب مشخص است با پوشیدن کفشی راحت و در عین حال زیبا. شما قطعا از محصولاتی خریداری میکنید که سازنده آن محصول برای خریداران خود ارزش قائل است و از بهترین مواد اولیه یا ابزار ها استفاده می کند. تنها کاری که از تولیدکنندگان کفش چرم می خواهیم این است که از مواد و ابزار دوخت اولیه خوب و مرغوب استفاده کنند که با محصولات ابزاردوخت می توانند بهترین و مرغوب ترین محصول را تولید کنند.در ادامه همراه ما باشید تا موارد اولیه ساخت را با هم بررسی کنیم.

در ابتدا به قالب هایی در سایز های مختلف احتیاج داریم، که انواع زنانه، مردانه و بچگانه دارد، باید در نظر گرفت که تمام عملیات ساخت روی قالب انجام می شود. سپس به زیره کفش چرم نیاز دارید که در اندازه های مختلف در بازار موجود است. گازکارکشی، از گاز کارکشی برای کشیدن چرم روی قالب استفاده میکنند.برای بیرون کشیدن میخ های کارکشی از قالب به میخ کش پرستو نیاز داریم.حال یکی دیگر از ابزار دوخت کفش چرم چاقوی چاک است که پهنای 2 تا 3سانتی دارد ، ضخامت2 تا 3 میلی متر و طول 10 تا 15 سانتی دارد برای چاک هایی ریز زدن نیاز دارید، از چاقوی پیشکاری هم برای دور بری چرم خام زیر کفش استفاده کنید. چاقوی لویس: این چاقو نوکی دراز و فنری دارد که برای نازک کردن چرم است، قسمت هایی که باید زیر لب تا یا لب تا شود از چاقوی لویس استفاده می شود. گزن هم برای برش دادن کفی چرم خام لازم است که بر خلاف چاقوی لویس و پیشکاری و… که تیزی آن ها در طول چاقو است، تیزی گزن در قسمت عرض آن است، برای تیز کردن این چاقو ها به سنگ نفت احتیاج دارید.سوهان کفش کانتور نیز برای کارهایی که نیاز به ظرافت، کنترل و بدون خطر پارگی دارند استفاده می شود.و آخرین ابزار دوخت کفش چرم این قسمت منگنه کوب دستی است که برای منگنه کردن لبه ها به داخل استفاده می شود.

انبر پانچ گردان:

انبر پانچ گردان یک ابزار دوخت محبوب است زیرا با اولین فشار انبر می توان سوراخ مورد نظر را به دقت در کفش چرم سوراخ کرد. این انبر دارای شش پانچ تو خالی با قطر های بین 2 میلی متر را می توان به سادگی با چرخش روی لوله گردان تنظیم کرد. پانچ گردان را می توان به آرامی تنظیم کرد و به طور ایمن در موقعیت انتخاب شده گذاشت و به شما این امکان را می دهد که بدون لیز خوردن دقیق کار کنید. فنر بازشو به طور خودکار انبر پانچ گردان به موقعیت شروع حرکت می دهد، به طوری که انبردست همیشه آماده استفاده در دست شما باشد. این باعث صرفه جویی در چندین حرکت دست می شود. به خصوص در مراحل کاری مکرر .این انبر دست را می توان با استفاده از پنجه در مواقعی که نیازی به آن نیست قفل کرد، در حالت بسته فضای کمی را در جعبه ابزار دوخت یا کمد اشغال می کند.

چکش قبضه بلند:

این چکش قبضه بلندی دارد و برای کوبیدن میخ سایه در قسمت پاشنه داخلی کفش استفاده می شود ولی برعکس آن چکش کفاشی قبضه کوتاهی دارد که از آن برای زدن میخ در کار کشی کفش استفاده می شود.برای لب تا یا بدوز برگردان کردن دور مچ از سندان استفاده می کنیم که وسیله ای آهنی و سه پایه است .حال برای گرد کردن قسمت هایی که استفاده از کاتر سخت است از قیچی استفاده می کنیم. میدانیم که سنباده انواع نرم و زبر دارد ولی در کفاشی به سنباده زبر برای خراشیدن رخ چرم در قسمت هایی که زیر لبتا باشد احتیاج دارید. چسب کاغذی: شاید برایتان سوال بشود که چرا چسب کاغذی ؟ ابزار دوخت در جواب باید بگوید که از چسب کاغذی برای کفن کشی در کفاشی استفاده میشود که الگوی هر کدام روی قالب کفن کشی شده طراحی می شود و در آخرین مرحله کار کشی باید فنر را زیر کفش بچسبانیم ، فنر برای جلوگیری از فشاری است که بدن روی کفی وارد می کند.

درفش:

درفش ابزاری آهنین و نوک تیز شبیه جوالدوز اما ضخیم تر از آن با دسته ای چوبی است که یکی از ابزار دوخت کفاشان است که از آن برای سوراخ کردن چرم و دوخت و دوز کفش استفاده می کنند. کفاشان به وسیله درفش در چرم سوراخ ایجاد کرده یا سوراخ های موجود را باز تر می کنند تا سپس از آن نخ و سوزن را بگذرانند. نوک درفش ممکن است کمی خمیده یا راست باشد. به طور معمول نوک میله آن به پهنای 2 میلی متر به صورت تیغه است.

درفش
درفش

 

انواع چرم ها و چسب های مورد نیاز

خام:

از ابزار دوخت کفش چرم می توان به چرم خام اشاره کرد که برای زیرسازی استفاده می شود حتی از مدل خام برای ساخت زیره ی کفش هم استفاده می شود که ارزش زیره گاومیش دست دوز چند برابر زیره آماده است.

گاوی:

برای رویه هر جفت حدود 3 فوت چرم گاوی نیاز دایم، ساخت مدل دست دوز کفش چرم بسیار پر زحمت است که بهتر است این زحمت برای چرم ارزشمندی کشیده شود.

آستری:

برای آستری 3 فوت نیاز داریم که بهترین گزینه چرم بزی می باشد و برای آستری داخلی هم میشن و گیاهی استفاده می شود.

سریش:

سریش نیز از ابزار دوخت است که پودری کم رنگ است و با ترکیب کردن سریش با آب و چسب آهن ، چسبندگی بسیار بالایی پیدا می کند که بین چرم و آستر هنگام کارکشی استفاده می شود.

چسب پی یو:

چسبی بی رنگ است که برای چسباندن زیره به کار میرود روش استفاده از این چسب به این صورت است که کفش را روی زیره گذاشته و دور لبه زیره را با خودکار ژله ای می کشیم ، یادمان باشد که کفه و زیره را به درستی سنباده می زنیم که چسب عمل کند سپس بر روی هر دو طرف چسب را میزنیم البته حواسمان باشد که از قسمتی که با خودکار ژله ای کشیده ایم بیرون نزند زیرا این چسب رنگ کفش چرم را از بین می برد. به مدت 50 دقیقه کنار میگذاریم تا خشک شود و بعد از خشک شدن با حرارت غیر مستقیم دو طرف را گرم کرده و به هم می چسبانیم .

 

انواع نخ مورد استفاده در چرم دوزی

نخ ابریشمی:

از این نخ اصولا برای وصل شدن تکه های مختلف محصول به هم استفاده می شود و هیچ جنبه زیبایی در محصول شما ندارد.این نخ ها نازک هستند و عمر خوبی دارند اما بدلیل نازکی و نداشتن لایه چربی نسبت به سایر نخ ها بسیار کمتر است. این نخ بیشترین استفاده در صنعت کفش چرم را دارد.

نخ ابریشمی
نخ ابریشمی

 

نخ ابریشمی موم زده:

نخ ابریشمی موم زده یکی دیگر از ابزار دوخت کفش چرم است، نخی نسبتا ضخیم است که علاوه بر وصل کردن اجزای محصول شما باعث تزیین کار نیز می شود. این نخ ها ابتدا با چندین نخ معمولی ابریشمی تابیده و سپس موم اندود می شوند.این نخ ها، نخ های محکمی هستند که فقط بصورت دست دوز می توان از آن ها استفاده کرد. ممنونیم که همراه ما بودید، ابزار دوخت صفری از شما دعوت می کند که در مقالات بعدی نیز همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *